Vänster
Höger

VO2-maxtest + Laktattest

Detta är det ultimata konditionspaketet för dig som vill få en fullständig profil över din kondition. Denna kombination kan göras på cykel och på löpband.

Du inleder med ett laktattest för att finna dina individuella puls- och träningszoner, därefter tar vi lite återhämtning och sedan kör man på med ett vo2-maxtest.

Mjölksyretestet har samma upplägg för både cykel och löpning. Man arbetar i 4 minuter på respektive intervall. Under denna 4-minutersintervall så kontrolleras pulsen, vi ber dig gradera ansträngningsgrad på Borgskalan och efter avslutad 4-minuters arbete så tar vi ett blodprov för att mäta mjölksyrehalten.

Testet individbaseras utifrån din kapacitet. Vårt mål är att genomföra 4-6 intervaller under testets gång och vi har ca 30-60 sek vila mellan varje intervall. Vi höjer motståndet på cykeln eller hastigheten på löpbandet inför varje ny intervall så det blir mer och mer ansträngande under testets gång. När vi passerat mjölksyretröskeln så avbryts testet vilket innebär att det inte är ett maxtest.

När det är dags för vO2-maxtestet så utgår vi från ditt mjölksyretest och gör en bedömning över vad som är lagom ansträngningsnivå. Upplägget på cykel är att du börjar på lågt motstånd och för varje 10-12 sekund ökar motståndet lite lätt. Det fortsätter så tills du inte längre orkar trampa runt tramporna. På löpband så inleder vi med att höja hastigheten och därefter börjar vi luta bandet mer och mer tills det att du inte längre orkar springa. Målet är att det ska ta ca 6-10 minuter för dig innan du är klar.

Från detta stora testpaket ger vi dig följande:

  • Var din mjölksyretröskel finns (läs gärna mer om detta under fliken ”Laktattest”)
  • Dina personliga träningszoner (för t ex långdistanspass eller en viss typ av intervall)
  • Maximalt syreupptag
  • Maxpuls
  • Fett- och kolhydratanvändning
  • Ventilationskapacitet
  • Utnyttjandekapacitet av max (väldigt viktigt för träningsstyrning)
  • Belastningstålighet
  • Om du är mer aerob eller anaerob
  • Om du är bäst på uppförskörning eller slätåkning (endast för cykel)
  • Watt/kg (cykel)

De båda testen kompletterar varandra på ett mycket bra sätt och ge dig möjlighet att få en total bild av din nuvarande konditionskapacitet

Obs! Priset gäller endast om testen utförs vid samma tillfälle annars hänvisar vi till de enskilda testerna.


Test på en av elitcyklisterna i Mölndals Cykelklubb. Denna gång var det laktat- och vo2-maxtest

Maximal syreupptag (VO2-max test)

Laktattest

Laktattest

Boka online

Vill du veta mer?

Vi svarar gärna på dina frågor om vår verksamhet och vad vi kan göra för er. Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss och berättar mer.

För bokningar, avbokningar och direkta beställningar ber vi dig istället ringa oss på
031 - 723 28 00.

Namn *

E-post *

Företag

Telefonnummer *

Meddelande

Skicka
MENY